Chrissie’s home and Senga Bay - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Ivonne Pas - WaarBenJij.nu Chrissie’s home and Senga Bay - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Ivonne Pas - WaarBenJij.nu

Chrissie’s home and Senga Bay

Blijf op de hoogte en volg Ivonne

12 December 2013 | Malawi, Namitete

De eerste van december gingen Noor en ik met Chrissie en haar kinderen, Comfort en Malita, mee naar haar dorp. Na een ritje met de fietstaxi en een minibusje kwam de vader van Chrissie ons ophalen met de auto. De vader moest nog even wat boodschappen doen en Comfort en Malita wachtte ondertussen in de auto. Na het autoritje dacht ik wat is mijn kont toch nat, zoveel heb ik toch niet gezweet. Dus ik kijk naar mijn broek, is mijn broek zeiknat. Wat blijkt, Comfort heeft tijdens het wachten in de auto geplast in de auto. Ik mocht linnen lenen van Chrissie terwijl mijn broek ondertussen aan de waslijn kon drogen. Wat gelukkig hier snel gaat in deze warme zon. Na een rondleiding over de boerderij en het land hebben we samen eten gemaakt. We wilde graag nsima leren maken en Chrissie wilde dit ons graag leren. Nsima is een soort rijstpap maar dan stevig en heel machtig. De mensen hier in Namitete en andere dorpen eten altijd nsima omdat het goedkoop is. We hebben met zijn 3e de nsima klaargemaakt, nu weet ik waarom de vrouwen hier zo sterk zijn. Je hoeft niet naar de sportschool om je armen te trainen, je moet gewoon dagelijks nsima maken. Noor en ik hebben nu ook maismeel aangeschaft zodat we zelf ook een keer nsima kunnen maken. Na het eten hebben we nog ballonen uitgedeeld aan alle kindjes in het dorp, wat allemaal familieleden zijn van Chrissie. Het hele dorp is een grote familie met ooms, tantes, neefjes, nichtjes etc.

Jaja, ook hier hebben we Sinterklaas gevierd. We hadden afgesproken dat we iets voor elkaar zouden maken. Na wat creatieve dagen was het zover, de surprise avond. Noor had voor mij een kerststalletje gemaakt. Ik had namelijk al een paar keer erover om een kerstboom van tape te maken op de muur en een kerststalletje past er natuurlijk ook goed bij. Zoals je ook op de foto kan zien, maakt het stalletje de kerstboom compleet. Voor Noor de wereldreiziger heb ik natuurlijk een backpack gemaakt met alle vlaggen van de landen waar ze is geweest erop. Ook had ik van takjes en blaadjes een vogelnestje gemaakt, met o.a. een gekookt ei. Noor eet namelijk bijna elke dag een ei.

Van 6 tot 9 december zijn we weer een weekendje weg geweest. Dit keer zijn we naar Senga Bay gegaan. Na een voorspoedig ritje kwamen we om 8 uur ’s avonds aan in Senga Bay. Aangezien we moe waren van het werken en reizen zijn we gelijk naar de tent gegaan om te slapen. Ow ow wat was het eerste nachtje toch super. Het regende bijna de hele nacht en natuurlijk was onze tent niet waterdicht. Noor had geluk en ze lag aan de goede en droge zijde. Mijn bed was continue nat van de regen en slapen in een nat bed is best moeilijk. Na een kort nachtje had ik het gehad en ben ik maar vroeg opgestaan en genoten van een strandwandeling. Nadat Noor wakker was zijn we naar de receptie gegaan, gelukkig hadden ze een cover voor over de tent en werd mijn bed verschoond met schoon linnengoed. Wat was het grappig om hun bezig te zien met het vastmaken van de cover. Nadat de mannen klaar waren, hadden Noor en ik het nog maar even opnieuw gedaan. Of de cover werkte weten we niet, gelukkig waren de andere 2 nachten droog gebleven.
In Senga Bay zijn we helemaal tot rust gekomen. Ik heb elke ochtend genoten van een strandwandeling en ze hadden daar zo’n lekker eten! ’s Avonds hebben we gezellig met de andere mensen van de lodge aan de bar gehangen en gekletst. Tijdens het weekendje weg hebben we kennisgemaakt met Craig hij is een Australische man en hij is schapenscheerder van beroep. Als we naar Australië gaan mogen hem gewoon bellen en dan hebben we een slaapplek, maakt niet uit wanneer en waar hij is. We hebben flink gelachen met hem en hij komt dan waarschijnlijk ook kerst bij ons vieren voordat hij weer terug naar Australië vliegt.

Gisteren hebben we een gezellig avondje gehad met alle Mzungu’s(witte mensen) van het St. Gabriëls hospital. We hadden iedereen uitgenodigd voor een Amerikaanse dinner bij ons in het Zitha house. Aangezien er nogal wat Mzungu’s zijn hadden we gekozen voor een Amerikaanse dinner, anders moesten we zoveel koken. Het was een super gezellige avond. Op de 2 nonnen na, was iedereen gekomen. Iedereen was creatief geweest met eten en we hebben dan ook lekker gegeten. Ook hebben gezellig gekletst met iedereen buiten het werk en het praat over het werk om. We hebben zo iedereen op een andere manier leren kennen. Noor en ik hadden het toetje gemaakt en natuurlijk hadden we echte Nederlandse appeltaart gemaakt (volgens het recept van mijn lieve collegaatjes van Leijpark). Natuurlijk wilde de Pater die al 40 jaar in Malawi woont het recept ook hebben;)

Vanavond ga ik de nacht in voor 2 nachtjes en volgende week gaan Noor en ik mee met de outback en gaan we naar dorpjes in de omgeving om patiënten te zien en eventueel te behandelen of te adviseren. Dus ik heb nog leuke en leerzame activiteiten voor de boeg.

  • 12 December 2013 - 11:11

    Ruth :

    Hè vonnie,

    Wat gaat t snel hè? Alweer december...... Eb leuk dat jullie de Nederlandse tradities daar ook volgen en vieren!
    Hier gaat alles z'n gangetje, nog even en t is hier kerstvakantie en alweer oud en nieuw.....
    Vieren ze dat daar ook? Ben benieuwd!
    Geniet van het weer, het is hier koud maar wel open weer maar als ik jou zo zie op de foto's word ik wel een klein beetje jaloers hoor.... Ben toch meer een zon- mens.....

    Tot snel en liefs, Ruth

  • 12 December 2013 - 18:15

    Hetty:

    Hee Yvonne!
    Wat hebben jullie toch weer leuke dingen gedaan en wat lijkt het me gaaf om met alle 'witte' mensen samen wat leuks te gaan doen! Leuk hoor, al dat initiatief nemen en plezier maken met iedereen om jullie heen.
    Leuk ook dat jullie sinterklaas gevierd hebben,... het ziet er nog professioneel uit ook! hihi!
    Geniet van de aanloop kerst toe en van kerst zelf.. ben benieuwd hoe ze dat daar vieren!!
    Liefs
    x

  • 14 December 2013 - 20:37

    Marlies:

    Hoi Ivonne,
    wat gezellig om je verslag te lezen en dat jullie zo genieten. Én sinterklaas en Kerst niet vergeten.
    En het gaat snel, over 2 maanden weer terug.
    Hier alles goed, een superleuk feest gehad voor mijn 25 jarig jubileum.
    Hel fijne kerst een gezellig Oud en Nieuw.
    Groetjes Marlies

  • 15 December 2013 - 10:04

    Joke:

    Hoi Ivonne,
    Weer leuk om te lezen wat jullie de afgelopen tijd meegemaakt hebben. Nu op naar de feestdagen.
    We zijn benieuwd hoe die daar gevierd gaan worden.
    Wij wensen jou en Noortje een hele fijne kerst en een mooi 2014 toe! Geniet van de laatste maanden daar.
    Groetjes,
    Ruud en Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Namitete

Malawi

http://stgabrielshospital.org/

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2014

Cape Maclear

16 Januari 2014

I survived Mt. Mulanje

04 Januari 2014

Begrafenis en de Vic Falls

23 December 2013

Nachtdienst en christmastime

12 December 2013

Chrissie’s home and Senga Bay
Ivonne

Actief sinds 07 Mei 2013
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 10857

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2013 - 08 Februari 2014

Malawi

18 Januari 2008 - 30 Juni 2008

Sint Maarten

Landen bezocht: